Toegankelijk zijn is meer dan alleen een ingang zonder drempels.
Toegankelijk zijn is ook je welkom voelen.
Toegankelijkheid is ook communiceren in makkelijke en begrijpelijke taal.
Een B1-woord is een makkelijk woord. Een woord dat bijna iedereen begrijpt. Maar of een woord B1 is, is soms lastig te zeggen. De volgende site helpt jou daarbij. Klik op de link: www.ishetb1.nl
De app LeesSimpel kan gebruikt worden om moeilijke brieven in eenvoudige taal samen te vatten. Hij werkt razendsnel.
www.leessimpel.nl
Steffie gaat de notarissen helpen. Die gebruiken vaak moeilijke taal. Veel mensen vinden dat lastig. Maar iedereen moet naar een notaris kunnen.
Wanneer heb je een notaris nodig? Wat kost dat? En waarom gebruiken ze zulke moeilijke taal? Steffie heeft samen met ervaringsdeskundigen en notarissen een uitleg over de notaris gemaakt. In makkelijke taal. Zodat iedereen het kan begrijpen.
Moeilijk
Je bent niet de enige die aktes van de notaris moeilijk vindt. Uit onderzoek van de Universiteit Utrecht blijkt dat deze aktes de moeilijkste documenten in het Nederlands zijn.
De teksten staan bol van vaktaal en lange zinnen met te veel informatie. Dat zorgt voor verwarring. Veel mensen gaan daarom liever niet naar de notaris. Maar soms is dat wel nodig. Als je bijvoorbeeld een testament wil laten maken of wil gaan samenwonen.
Makkelijk
Op notaris.steffie.nl legt Steffie in makkelijke taal uit wat een notaris doet en wie je erfgenamen zijn. Het is een eerste stap naar een eenvoudiger notariswereld. Je kan hier ook de bijbehorende folder als pdf-bestand downloaden.